کد مطلب: 205484
کارشناس مسائل شبه قاره در گفت‎وگو با دانا:
ارتش پاکستان خواستار واگذاري پايگاه نظامي به آمريکاست/ غرب تلاش مي‌کند کنترل پاکستان را در اختيار بگيرد
تاریخ انتشار : 1401/01/15 13:28:03
نمایش : 1240
نوذر شفيعي با بيان اينکه ارتش پاکستان کمک هاي مالي بسياري را از آمريکا دريافت کرده است، گفت: ارتش در پاکستان نظر مساعدي نسبت به در اختيار قرار دادن پايگاه نظامي به آمريکا دارد.

به گزارش هفت چشمه، «نوذر شفيعي»، کارشناس مسائل شبه قاره در گفت و گو با خبرنگار سياسي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ با اشاره به بحران هاي سياسي پاکستان گفت: اتفاقاتي که در پاکستان حادث شده است از جمله انحلال پارلمان اين کشور و کناره گيري نخست وزير از قدرت، موضوع تازه اي در تاريخ سياسي اين کشور نيست.

وي با اشاره به اينکه در پاکستان تقريبا از سال 1948 تا به امروز حکومت هاي مستقر، کمتر شاهد يک دوره با ثبات بوده است، ادامه داد: در حقيقت کمتر دوره اي بوده که نخست وزيران اين کشور بتوانند دوره مسئوليت خود را به اتمام برسانند.

شفيعي با اشاره به ريشه هاي اين بحران سياسي در پاکستان تصريح کرد: اين مسئله يا ناشي از درگيري ها و منازعات داخلي بر سر قدرت بوده است و يا فشارهاي خارجي و در برخي موارد هم ترکيب هر دو اين عوامل در پاکستان زمينه ساز بحران هاي سياسي شده است.

کارشناس مسائل شبه قاره با بيان اينکه قدرت در پاکستان در اختيار سه گروه است که ارکان اصلي قدرت به شمار مي روند ادامه داد: ارتش، احزاب و جريان هاي مذهبي که نظاميون، سياسيون و مذهبيون را شامل مي شوند به عنوان سه رکن اصلي اثرگذار در قدرت و اوضاع سياسي اين کشور شناخته مي شوند که گاهي تعارض منافع و گاهي اشتراک منافع بين اين گروه ها باعث شکل گيري بحران هاي داخلي مي شود.

وي با اشاره به برکناري عمران خان از نخست وزيري پاکستان و انحلال پارلمان اين کشور ادامه داد: در حال حاضر ارتش و مذهبيون که عمدتا ديدگاه هاي مشترک و نزديک به هم دارند، عمران خان را به عدم توانايي در سامان دادن به سيستم اقتصادي و سياسي و فسادستيزي متهم مي کنند و از سوي ديگر احزاب کناره گيري عمران خان و انحلال پارلمان را ناشي از دخالت هاي آمريکا در اين کشور مي دانند که ناشي از مخالفت عمران خان براي واگذاري پايگاه نظامي به آمريکايي ها در خاک پاکستان است.

شفيعي با بيان اينکه در حال حاضر جنوب آسيا در يک نقطه حساس تاريخي قرار دارد و پاکستان هم در بزنگاه تاريخي به سر مي برد تاکيد کرد: رقابت هاي استراتژيک آينده حول محور چين و آمريکا است و پاکستان در جنوب آسيا محور استراتژيک به شمار مي رود.

کارشناس مسائل شبه قاره با بيان اينکه قدرت هاي استراتژيک تلاش مي کنند که کنترل محور هاي استراتژيک را در دست بگيرند ادامه داد: در حقيقت بحران پاکستان ناشي از دخالت هاي بيروني است و در حال حاضر آمريکا تلاش مي کند کنترل اين محور استراتژيک را در اختيار بگيرد از سوي ديگر ارتش و برخي احزاب متمايل به آمريکا هستند چرا که ارتش پاکستان کمک هاي مالي بسياري را از آمريکا دريافت کرده و از اين رو نظر مساعد نسبت به در اختيار قرار دادن پايگاه نظامي در اين کشور به آمريکا است.

 

انتهاي پيام/ک

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg